
 
 

 

 

 

 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 8 
 
 
III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION ............14 
 
 
IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES 
AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 
COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ........................................................ 15 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 15 
 
STATE AUTHORITIES ............................................................................... 18 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS ................................................................. 21 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 22 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ..................................................... 23 
 
 
VII  CONCLUSION .................................................................................. 25 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this monitoring report, there were several events suggesting possible 

infringement of the freedom of expression.  

 

1. Threats and pressures 

 

1.1. In the early morning of May 2, a Molotov cocktail was thrown at the house of Dragan 

Ilic, the Press correspondent from Krusevac. It set fire to the canopy covering the firewood in 

the courtyard. The fire was soon put out and two persons were apprehended. Ilic said that his 

daughter was a journalist too, and that in the course of past year she had been writing for 

„Svedok“ weekly about abusive practices  of some political party leaders in Krusevac. The 

police, however, stated that some passers-by had a quarrel in front of Ilic’s house and that at 

one moment Lidija A. (33) from Krusevac threw an incendiary device towards Aleksandar Đ. 

(22) but it  “accidentally landed in Ilic’s courtyard“. It was said in the police statement that 

suitable charges will be filed against Lidija A. The Press daily reported that their 

correspondent had doubts with regard to the statement of the police.  

 

Good news is that the police has immediately apprehended the person who threw the 

incendiary device on the journalist’s house. What raises concern, however, is the fact that, 

irrespective of the timely and efficient response of the police, the journalist whose house the 

Molotov cocktail was thrown at expressed doubts regarding the description of the event as 

presented by the police. “In their public statement they said that it was about a fallout 

between the passers-by who threw Molotov cocktail at each other and that the incendiary 

device only accidentally ended up under the window of my house; as if it is only natural for 

people to go round  with Molotov cocktails and fling them at each other,” Ilic said. The court 

will have a final say about what has really happened. There is no doubt  that there has been a 

large number of unresolved attacks against journalists, after which the truth was never 

revealed and the  perpetrators were never brought to justice, which created distrust both in 

the police and the judiciary. In the situation when for years we do not have the answer to the 

question who has killed Dada Vujasinovic, Slavko Curuvija, Milan Pantic, or who activated 

the bomb on the window sill of Dejan Anastasijevic’s bedroom, there is no wonder that there 

are suspicions in the police version of what happened, even when the police was superbly 

efficient. 

 



 4 

1.2. Broadcasting equipment of Radio Pancevo on Milica brdo near the Belgrade 

settlement of Visnjica was damaged for the second time in the past two weeks. The damage 

was incurred on Monday, May 3. Even though the same site hosts transmitters and antennas 

belonging to several users, including Serbian Ministry of the Interior, it was only the Radio 

Pancevo cables that were cut. Tatjana Jelesic, Manager, said that they had an interview with 

Belgrade Police Administration inspectors on duty and that they will try to, together with 

other users of the antenna tower on Milica brdo, ensure 24/7 security or video surveillance. 

  

Damaging of the radio station broadcasting equipment definitely constitutes an act of 

restricting of freedom of public information. To inhibit program broadcasting is a criminal 

offence defined in Article 149 of the Criminal Code; sanctions against this criminal act range 

from a fine to imprisonment of up to one year.  In real life, however, even though there were 

many cases of damaging of broadcasting equipment, cutting or tearing of cables and breaking 

of antennas on transmitter locations, perpetrators were only rarely discovered. According to 

the information available to the authors of this report, the final ruling was made in one case 

only. Namely, a Perica Dimitrijevic from Nova Varos was convicted to 3-month 

imprisonment with one year suspended sentence because he had broken the antenna and cut 

cables of the B92 television transmitter on Cvjetnjak hill near Nova Varos. The first-instance 

ruling was passed in 2006 by the then Municipal Court in Nova Varos, and confirmed in 

2007 in an appellation procedure by the then District Court in Uzice.  Interestingly, the 

offence in this case was qualified as destruction and damaging of public equipment for which 

the law stipulates a prison sentence of three months to five years. In the end, Dimitrijevic was 

sentenced to suspended sentence. 

 

1.3. The “24 sata” daily reported that on May 13 prison guards and security staff in the 

Belgrade Palace of Justice had physically attacked and inflicted head injuries to Masanorije 

Josida, “Alo” magazine photo-reporter, while he was taking photos of the apprehension of 

Velibor Dunjic, leader of a group of Red Star supporters, indicted for attempted murder.  As 

the daily reported, the guards took by force the memory card from Josida’s camera and Judge 

Sladjana Markovic ordered that all previous photos be erased even though, only a day before, 

Josida had been granted regular accreditation and permit to take pictures in the court 

building by the President of the Higher Court, Judge Dragoljub Albijanic. 

 

According to the court rules of procedure, any photos in the court building can be taken only 

subject to previous permission of the president of the court concerned. As reported by the 

media, this photo-reporter did have such permission. According to the provisions of the Law 

on Public Information, however, a photographic recording of a person cannot be published 



 5 

without the consent of the person in question if he/she is identifiable from such a 

photograph. In this particular case, Velibor Dunjic was entitled to oppose publishing of his 

photograph regardless of the fact that the permit for making recordings in the court building 

was granted. What remains unclear, however, is the grounds on which Josida was seized the 

memory card from his camera and had its content erased. Moreover, there can be no dispute 

that a physical attack on a photo-reporter is a physical pressure against media workers 

applied to prevent them from doing their job, and that it constitutes an infringement of 

freedom of public information. 

 

1.4. Milos Radisavljevic Kimi, leader of Partizan supporters, was arrested on May 21, on 

suspicion that he had committed a criminal offence of threatening against safety of B92 

journalist Brankica Stankovic. The police stated that, upon consultations with the First Basic 

Public Prosecutor’s Office in Belgrade, Radisavljevic was detained because of the presence of 

reasonable suspicion that on December 16, 2009, he had committed a criminal offence of 

threatening against safety referred to in Article 138 paragraph 3. On May 8, Radisavljevic was 

seen at the football match between Partizan and Red Star that took place at the Partizan 

stadium. Police director Milorad Veljovic said on that occasion that the police had noticed 

Radisavljevic at the stadium but did not have legal grounds to apprehend him due to a, as he 

explained, legal vacuum. Now Veljovic said for B92 that the decision on the arrest was made 

after a meeting with the Republic Prosecutor Miljko Radisavljevic, when an agreement about 

the new way of combating violence on football stadiums was made. 

 

What brought this entire matter into the focus was the fact that, regardless of the search 

warrant issued against him, Radisavljevic was not arrested on May 8, when he was seen at 

the football game and when TV cameras recorded him walking along the athletic track, only a 

couple of meters from a police officer who showed no reaction whatsoever. The police 

director made a connection between the fact that Radisavljevic was not arrested and the 

rejection of the indictment against six other persons charged with a criminal offence of 

threatening against safety with regard to that same incident. What remained undisputed, 

however, is that the search warrant for Radisavljevic was in place before May 8, when he 

freely strolled in front of the police and that in this case, the failure of the police to act , put a 

question mark over their decision to have persons suspected of threatening safety of 

journalists seriously punished. 

 

 

 

 



 6 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The First basic public prosecutor’s office in Belgrade lodged an appeal with the 

Appellate court against the decision by which the indictment against six supporters of 

Partizan who threatened journalist Brankica Stankovic was rejected “because of a major 

infringement of the provisions of criminal proceedings, because of an infringement of the 

Criminal Code, and because the facts of the case were established wrongly and incompletely”. 

The prosecutor stated in his appeal that the disposition of the decision was perplexing and 

controversial.  

 

The decision by which the indictment against six Partizan supporters, who had threatened 

journalist Brankica Stankovic, was discussed in more detail in our April Report. The 

prosecutor’s office had already announced lodging of an appeal at that time, and the media 

reported that the Ministry of Justice had submitted an initiative, supported by the Ministry of 

Youth and Sports, for the High Judicial Council to review the actions taken by the judicial 

panel which took the decision in question. The announcement of the initiative submission 

was seen by many as a pressure made by executive authorities on the appellate court which 

was to decide on the appeal. 

 

2.2. The RTS management will file criminal charges against Aleksandar Vlajkovic, 

President of the Managing Board of the UTE (Association of TV Experts), and members of 

this Association “for tarnishing of business reputation of RTS and its management“. “Because 

of repeated fabrications about RTS business which are tarnishing business reputation of the 

Company, false statements about the program, the work of the management and the 

Managing Board, unauthorized provision and publishing of official documentation, grave 

untruths, libels, and filing of criminal charges with false allegations, seven RTS directors and 

editors in chief are now filing criminal charges against Mr. Vlajkovic and his associates from 

the so-called Association of TV Experts with the competent prosecutor’s office“ –  this was 

said in the statement forwarded to the media from the RTS Manager’s office. The 

undersigned of this statement are Nebojsa Nedeljkovic, Branka Ruzic-Hinic, Vladan Ckrkic, 

Stanislav Veljkovic, Sandra Susa, Nenad LJ. Stefanovic, and Aleksandar Tijanic, the RTS 

General Manager. On May 19, UTE professional association said that criminal charges that 

the managers of Radio-TV Serbia had filed against the representatives of this Association 

could help establish the truth about the situation in that media house. On May 31, UTE 

protested with the RTS Program Board because the program was abused to protect personal 

interests and because of the unfounded attacks against those who had taken a well-supported 

action to draw attention to the irregularities in the work of the Public Broadcasting Service. 



 7 

At the same time, UTE submitted to Ms. Slavica Djukic-Dejanovic, Speaker of the National 

Parliament, their Study of the Situation in RTS. The same study had already been submitted 

to the National Parliament’s Committee for Culture and Information but this Committee 

never discussed it. UTE maintains that the situation in RTS gives rise to serious concern, that 

RTS fails to perform the main tasks of a public broadcasting service, that cooperation with 

independent production houses is absolutely non-transparent, that there are some abusive 

practices in the HRM and staff awarding policies, that malpractice is present in the social 

program implementation, that the Law on Advertising was drastically violated, etc. 

 

Without going into whether the two criminal charges exchanged between the current 

management of RTS and members of the professional association, gathering some of this 

media house’s former editors in chief, are founded or not, the authors of this Report can only 

express their regret for the fact that the focus of the debate on the functioning of the public 

broadcasting service and the level to which it is successful in its role has shifted to the 

criminal-legal sphere, considering that this debate can by itself contribute to improvement of 

the public broadcasting service and promotion of the quality of service intended for citizens. 

The charges can lead to cessation of any supported debate on discharge of the public 

broadcasting service function in Serbia and maintenance of the inherited situation which 

almost everyone describes as unsatisfactory.  

 

2.3. On May 2, trial was postponed before of the Basic Court in Loznica against former 

policemen Lj. T. who is prosecuted for having incurred severe bodily injury to Vladimir 

Mitric, Vecernje novosti correspondent, on September 12, 2005. Since none of the witnesses 

appeared before the court, the following hearing was scheduled for June 30. Nino Brajovic, 

Secretary General of the Journalist Association of Serbia, said that it was Mitric who was 

punished instead of his tormentors, since he had been living constantly guarded by the police 

for a long time.  

 

Namely, when he was attacked in 2005, Vladimir Mitric was broken his left arm and inflicted 

two dozen of head and body injuries. At the moment, proceedings against the person 

suspected of having committed this attack are under way, but it was never discovered who 

was really behind it. Instead, Mitric has been under police protection for more than three 

years. Earlier, a conviction in the first instance was cancelled, and the proceedings were to 

begin anew. Now these new proceedings are being postponed because the summoned 

witnesses did not appear before the court. Media did not report the reasons for their absence 

or what measures the court ordered to ensure their presence at the following hearing 



 8 

scheduled for June 30. However, there can be no doubt that cases like this contribute to 

further deterioration of the status of journalists and increase of self-censorship in media. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1. Law on Public Information  

 

1.1.  Implementation of the Law on Public Information was partly discussed in the section 

about freedom of expression.  

 

1.2 In their statement published on May 11, signed by the editors-in-chief of the Vecernje 

novosti, Blic, and Press daily - Manojlo Vukotic, Veselin Simonovic, and Dragan J. Vucicevic 

respectively, “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“, publishers of the dailies and 

periodicals with the largest circulation in Serbia, warned the Government of Serbia and 

Serbian general public that Stanko Subotic Cane and the German Media Group WAZ were 

trying to capture the entire press market in the country. The editors-in-chief accused WAZ of 

being behind the refusal of the banks – creditors of “Futura plus” Company undergoing 

bankruptcy proceedings to support the reorganization plan for this Company – the largest 

newspapers distributor in Serbia. The editors-in-chief maintain that WAZ has secretly 

purchased a part of the receivables from the banks, as well as that it is in its interest to have 

“Futura plus” bankrupt, since in such an event, being the owner of the competing “Stampa 

sistem“, it would take over the largest share of the Serbian press market and become a 

monopolist in newspapers distribution. The Journalist Association of Serbia (UNS) 

supported the largest publishers of print media stating that the danger that monopoly would 

occur in press distribution was real. In his response to these accusations, Stanko Subotic – 

Cane, indicted in Serbia for abuse of office and under a wanted warrant issued by Serbian 

authorities, claims that he has not had any business with WAZ since December 2008, and 

that only the guarantees he issued back in 2006 are now activated by this German Media 

Group. Subotic says that he guaranteed that Serbian businessmen Milan Beko and Miroslav 

Miskovic, who were buying “Novosti“ shares with WAZ money, would transfer those shares to 

WAZ, and that, since this did not happen in four years, WAZ is now compensating itself from 

his guarantees, which is why he is suffering a multimillion loss. Peter Lange, a member of the 

WAZ Media Group, claims that it is not in the interest of this Company to have “Futura Plus” 

bankrupt. He is also denying that WAZ has been secretly purchasing the receivables from the 

banks. Lange claims that, given that a loan secured by a WAZ bank guarantee underlies this 



 9 

debt, WAZ took over the Raiffeisen Bank’s receivables from “Futura Plus” at the amount of 

€2.5 million. Since the bank guarantee came due, Raiffeisen Bank collected its payment 

against it and WAZ  became a direct creditor of “Futura Plus“, to which extent it duly notified 

the bankruptcy court and the bankruptcy administrator. 

 

The Law on Public Information provides that no one can have a monopoly in distribution of 

public media and that no one may, even indirectly, restrict freedom of public information, 

particularly not by abusing control over the means for distribution of public media. It is, 

however, important to note that “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“ are 

members of the Media Association which on 15 September last year announced a boycott of 

“Futura plus”, pointing out the large debts of this distributor, and called upon the 

Government to regulate the press distribution market. On the same occasion, the Ministry of 

Culture condemned the behaviour of “Futura Plus” as unprofessional, and practically 

supported the boycott. Veselin Simonovic, one of the signatories of the latest announcement 

made by “Novosti“, “Ringier”, and “Press Publishing Group”, in the capacity of the Chair of 

the Media Association Managing Board, claimed on that occasion that the decision not to 

deliver to “Futura plus” was not a boycott but a business decision not to deliver goods to a 

non-paying customer,” and that the Media Association was forced to make such a decision so 

as to diminish their loss. After some time, “Futura plus”, which was believed to have capital 

ties with Stanko Subotic, went bankrupt and the boycott was terminated. New escalation was 

preceded by the exchange of accusations between the WAZ Media Group and the 

management of “Novosti“, in the course of which it was discovered that WAZ had financed 

the takeover of controlling interest in “Novosti“ by the companies controlled by the 

businessman Milan Beko, and that, allegedly, it was agreed that Beko, after some time, 

transfer the controlling interest to WAZ. This did not come to pass and the management of 

“Novosti“ launched a campaign that invoked a national feeling advocating that their 

newspapers should “remain in Serbian hands“ (even though the companies claimed by the 

media to be controlled by the businessman Milan Beko and holding a controlling interest in 

“Novosti“ were established abroad). Only several days after publishing a joint announcement 

of “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“, the plan for “Futura plus” 

restructuring was adopted. The developments with regard to “Novosti“, however, suggest that 

last-year’s amendments to the Law on Public Information and the introduction of media 

register did not provide for true transparency of media ownership. The Ministry of Culture 

has a while ago initiated a campaign for adoption of the Law on Media Concentration and 

Visibility of Media Ownership whose draft, which took a long time to complete, had already 

been drafted by the working group and submitted to the Ministry in the end of 2008. During 

a public debate, the members of Media Association were the most ardent opponents of the 

Law on Media Concentration. This draft provided for establishment of a more comprehensive 



 10 

media register which would ensure respect of the right of the public to be informed about 

media, their founders,  their ownership structure and the identity of persons who, based on 

holding an interest or otherwise,  can influence the editorial policy. Moreover, the draft 

defined the concentration thresholds for print media (thresholds for electronic media and 

cross-ownership of electronic and print media are defined in the Broadcasting Law). If 

adoption of this Law were not given up, today we would probably not be in a situation in 

which the public can only guess  (but cannot know for sure) who owns “Novosti“; namely, on 

whose behalf are “Novosti“ shareholders holding the shares of that company. Also, if 

adoption of this Law were not given up, it would be easier to determine whether possible 

takeover of “Novosti“ shares by the WAZ Media Group would result in exceeding the media 

concentration threshold. Namely, in Serbia, WAZ is already holding interest in “Politika” and 

“Dnevnik” in Novi Sad. 

 

1.3. Belgrade-based Minority Rights Centre “most severely condemned the hate speech” in 

the “Nedeljno popodne sa Leom Kiš” (Sunday Afternoon with Lea Kis) program; Televizija 

Pink responded with public apology for offending members of Roma community. The 

Minority Rights Centre stated that “in the program broadcast on May 16, singer Zorana Pavic 

told two jokes which directly and clearly offended the Roma community”. “Behavior of the 

RTV Pink editors and presenters is intolerable. Although the joke was placed in the context of 

rivalry between “Red Star” and Partizan, it does not poke fun at the opposing football club 

but belittles and hurts dignity of an entire nation.” It is also stated that this was not a live 

program and that the content under dispute could have been removed in editing; this, 

however, did not happen. RTV Pink made a public apology in a statement submitted to Beta 

Agency. “Editorial staff sincerely regret the incident and we agree that an appropriate 

intervention by the presenter was missing; therefore, she will make a public apology on the 

occasion of her next appearance”, Pink stated. 

 

The Law on Public Information prohibits publishing of ideas, information and opinions that 

provoke discrimination, hate or violence against persons or groups of persons because they 

belong or do not belong to a particular race, religion, nation, ethnic group, gender, or because 

of their sexual orientation, regardless of whether a criminal offence was committed by such 

publishing or not. A person who, as a member of the group, such information relates to, may 

file a lawsuit against the author of such information and against the editor in chief of the 

media in which such information was published, requesting that its republishing be 

prohibited and that the ruling be published at the expense of the defendants. The same 

lawsuit can be filed by any legal person whose objective is to protect human and citizen 

freedoms and rights, or by organizations whose objective is to protect interest of groups 

threatened by hate speech in this particular case. Discrimination of individuals or social 



 11 

groups based on their gender, race, ethnic origin, religion, social or national affiliation is 

prohibited by the Code of Conduct for Broadcasters. In case of infringement of the Code, the 

Broadcasting Law envisages a possibility of issuing a warning, but also that of suspending or 

withdrawing the broadcasting license. 

 

1.4 The Press Council Managing Board unanimously appointed members of the Appellate 

Commission. Upon the proposal of NGOs, the Board decided that general public would be 

represented by Miljenko Dereta, Zoran Ivosevic, and Bozo Prelevic. On behalf of the 

founders, the members of the Commission would include: Tamara Skroza and Slavisa Lekic 

(NUNS), Ljiljana Smajlovic and Petar Jeremic (UNS), Aleksandar Djivuljskij, Filip Svarm and 

Milorad Ivanovic (Media Association), and Stojan Markovic (Lokal pres). As a self-regulatory 

body, the Council is responsible for monitoring of compliance with the Journalists’ Code of 

Serbia in print media and processing of the complaints filed, with regard to particular 

contents, by either individuals or institutions. The Council is responsible for mediation 

between the affected individuals and institutions and the editorials, as fell for issuing of 

public warnings in cases of violation of ethical standards set out in the Code. 

 

The Press Council is a self-regulatory body the existence of which is not explicitly envisioned 

in the provisions of the Law on Public Information. The interest for setting up of the Council, 

and in particular its Commission for Complaints, is reflected in the need to promote 

reporting in compliance with the highest ethical standards of the profession, but also in the 

need to influence the quality of reporting and lessen the exposure of print media to court 

action through mediation, and responding by public warnings in cases of violation of the 

Code of Journalists of Serbia. The Commission for Complaints, however, can be hardly 

expected to perform its role without clear support of the authorities to the work of the 

Commission as well as the Council in general. We are still to see whether the Council will 

have such support. 

 

1.5.  “On several occasions, including our annual reports to the National Parliament, I 

called attention to the fact that some media were violating the rights, even the presumption 

of innocence, of those they wrote about, and that any effective response was missing on part 

of competent government authorities, but journalists’ associations as well”, said the 

Ombudsman Sasa Jankovic for Danas. “The reasons underlying these texts are more often 

than not an urge for sensationalism and (false) exclusivity, bolstered by the knowledge that 

heavy or “piquant” words sell better“. He added that these cases were “surely not about 

wrongly perceived interest of the public to be informed, but rather about some other, much 

more tangible motives and interests“. Jankovic believes that media could and should be 



 12 

formally liable if failing to publish the name and surname they have got, with regard to what 

they are writing about, to the Ministry of Internal Affairs or other government authority.  

 

Article 37 of the Law on Public Information provides that in media no one can be described 

as a perpetrator of any punishable offence, namely proclaimed guilty or responsible, before a 

final decision is issued by the court or other competent authority. At the same time, Article 

82 of the same Law provides that a journalist, editor-in-chief and legal person who is a 

founder of a media outlet shall not be liable for damage if untrue or incomplete information 

was truthfully taken over from a public parliamentary debate or a public debate in a 

parliamentary body or from court proceedings or from a document issued by a competent 

government authority. In real life it happens that the information in which presumption of a 

person’s innocence is violated is transmitted truthfully by media from the documents or 

announcements made by government authorities, predominantly by the police. Although it is 

indisputable that presumption of innocence is a fundamental right which needs to be 

protected without any exception, the authors of this Report find it unacceptable that 

journalists should be held liable for infringement of presumption of innocence made by 

government authorities. Consequently, a mechanism for combating this indisputable 

violation of human rights should be to punish the journalists who are transmitting the 

information truthfully, rather than the government authorities which such information 

originated from. In practice we have already seen a trend that the provision of Article 82 of 

the Law on Public Information is narrowly interpreted; accordingly, in order to exclude a 

journalist’s liability, it is sometimes insisted that the document issued by the competent 

government authority, from which the journalist has transmitted the information, is 

“official”, whatever this means (Serbian law does not make a distinction between official and 

unofficial documents issued by government authorities), and any further narrowing of the 

field of application of the provision on exclusion of liability from the Law on Public 

Information would further aggravate the position and rights of media, but also freedom of 

expression in general. 

 

2. The Broadcasting Law 

 

2.1.  In this Report, implementation of the Broadcasting Law will be discussed in the 

section dealing with monitoring of the work of the competent regulatory body, the Republic 

Broadcasting Agency. 

 

 



 13 

3. The Law on Local Self-Government 

 

3.1 The Danas daily reported that the municipality of Pirot had allocated 13.4 million 

dinars of municipal budget funds in order to support local media. The funds will be allocated 

on two different bases – 70 percent or 9.4 million dinars for regular media activities and 

performance of news-related activities, and the remaining four million dinars based on the 

projects. Vladan Vasic, the Mayor of Pirot, said that it is in the interest of the Municipality to 

have the media survive, possibly improve the quality of their news program, and report about 

any developments in the Municipality. Boban Nikolic, member of the Municipal Council, said 

that the allocated funds are considerable, that the task before the Municipal Council and the 

Fund allocation commission was not an easy one, but also that spending of these budget 

funds will be carefully monitored. For performance of its regular activities, Regional TV Pirot 

was allocated 2.6 million dinars, TV „PI kanal“ 2.1 million, Radio Pirot two million, “Sloboda“ 

weekly 1.7 million, and Radio “Sport plus“ a million dinars. A procedure upon a call for 

proposals with regard to project-based disbursement of remaining funds is now in progress. 

 

The Law on Local Self-Government provides that municipalities and towns are responsible 

for taking care of public information of local interest and creating conditions for public 

information in Serbian language and the languages of national minorities spoken at the 

territory of the Municipality. The Law, however, does not define the way in which these funds 

are to be allocated; accordingly, relevant practices vary among different local self-

governments. Local self-governments therefore decide, at their sole discretion, between a call 

for proposals, a procedure for public procurement of services, or direct negotiation process 

with a particular media outlet, and sometimes opt for a combination of these models. We 

often here complaints that the funds are allocated in a way which is not transparent, or non-

discriminatory, but rather constitutes a state aid that either distorts or threatens to distort 

market competition and is forbidden by the Law on State Aid Control. As a pre-emptive 

action to avoid such complaints in future, Local press – association of local print media, 

ANEM, and NUNS, announced that, together with the Ministry for Public Administration 

and Local Self-Government, they will work on issuing a recommendation to uniformly 

regulate the manner in which municipalities and towns allocate relevant funds when 

discharging their legal duty to create conditions to ensure public information. 

 

 

 

 



 14 

III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION 

 

1.  Law on the Amendments to the Law on Free Access to Information of 

Public Importance 

 

The National Parliament adopted the proposed amendments to the Law on Free Access to 

Information of Public Importance by which powers are conferred to the Commissioner for 

Information of Public Importance to fine the persons responsible for non-compliance with 

the decisions issued by him. 

 

The Law on Amendments to the Law on Free Access to Information of Public Importance was 

discussed in more detail in our previous Report, considering that it was in April that the 

relevant proposal was adopted by the Government as a result of an agreement reached on a 

meeting between the Commissioner for Information of Public Importance and the Prime 

minister Cvetkovic in March of the current year. It was agreed on this meeting that the 

Government will take concrete action to ensure full respect of the right to free access to 

information, including, inter alia, the proposed legal amendments. With the amendments, 

which are now adopted in the Parliament, the Commissioner is conferred a power to directly 

impose successive fines, up to 200,000 dinars, against any person not complying with the 

decisions issued by him. Only when compliance with the Commissioner’s decision is still 

missing after these fines are imposed, its compliance shall be ensured by the Government, by 

application of the enforcement mechanisms.  

 

2. Law on Amendments to the Law on Marking the Days of Mourning on the 

Territory of the Republic of Serbia 

 

The National Assembly has adopted the Law on Amendments to the Law on Marking the 

Days of Mourning on the Territory of the Republic of Srbia, which transfered supervision 

over implementation of legal provisions relating to electroning media into competences of the 

Republic Broadcasting Agency. Prior to these Amendments, the Ministry of Culture was 

responsible for supervising of compliance with the days of mourning, both in print and 

electronic media. The provisions relating to the manner in which the days of mourning are to 

be marked in media have not changed; therefore, the only purpose of these amendments was 

to round up the competences of the broadcasting agency as a regulatory body for electronic 

media in Serbia. 

 



 15 

IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

1.1. The Republic Broadcasting Agency placed on its website a report made by their 

supervising and analytical department relating to the RTS compliance with legal and 

program obligations. The Report covers the period between January and March 2010.  

 

This is the first report of this kind ever published by the Broadcasting Agency. Please note 

that supervision of the broadcasters, including the institutions providing public service 

broadcasting, is a competence of the Agency set out in the Law. The analysis is limited to 

quantitative overviews of compliance with minimum program requirements as provided by 

the Broadcasting Law (a share of the program in Serbian language, a share of own 

production, a share of independent productions), shares of individual program genres in the 

total program offer, and the share of programs intended for specific social groups (such as 

programs in Roma language). The Report does not include a comparative analysis with the 

programs of public broadcasting services in Europe or the region, nor does it include a 

comparative analysis with the programs of commercial broadcasters in Serbia. The 

conclusion of the Report is that RTS complies with all supervised program obligations, apart 

from the minimum 10% requirement for independent productions which was not fully 

achieved in the relevant quarter (to tell the truth, it is not envisaged by the Law that this 

obligation should be fulfilled in each individual trimester but rather on annual level). Other 

things can be noted from the statistical data offered by the Report, such as that the aggregate 

share of children’s and scientific-educational programs is smaller than the share of 

advertising, TV sales and announcement of programs. Even though there is no doubt that it is 

good that this Report was prepared and made publicly available, it should be insisted that in 

future, besides the quantitative analysis, such reports comprise a comparative analysis of the 

program as well.  

 

1.2. Srboljub Bogdanovic from the Republic Broadcasting Agency said for the Danas daily 

that the number of infringements of the Advertising Law in the programs of electronic media 

decreased in the previous period. The number of certain types of infringements, the ones 



 16 

most frequently seen in real life, was decreased by several times. Bogdanovic particularly 

underlined the example of advertising in running letters outside the advertising blocks the 

number of which decreased by four to five times. This was possibly partly due to the 

misdemeanor charges that RBA had filed for January infringements, as well as to the talks 

the Council had held with the representatives of broadcasters, Bogdanovic said. Namely, in 

the beginning of March, RBA filed the first misdemeanor charges against all six broadcasters 

with national frequencies for of the total of 329 infringements of the provisions of the 

Advertising Law that were noted in January; a press conference was held for the same 

purpose. Most frequently, non-compliance was relating to the provisions on the duration and 

marking of advertising blocks, the interval between them, duration of the TV sale programs, 

and broadcasting of commercials during the children’s program. In the meantime RBA 

started to file misdemeanor charges against radio broadcasters with national frequencies.  

 

Let us remind ourselves that the Republic Broadcasting Agency announced that in January 

RTS  had 33 infringements of the Advertising Law, TV Pink 36, TV B92 63, Happy TV 102, 

Kosava 85, Fox six, and Avala four. Interestingly, Bogdanovic now describes a violation of the 

Law that is reflected in advertising in running letters outside the advertising blocks as an 

example of the type of infringement the number of which has now decreased by four to five 

times. Please note that at the time when the Agency presented the data on the number of 

infringements of the Law at its press conference in January, this infringement was not 

included in the numbers. Namely, had the number of these infringements been large at that 

time, the results would have been different, particularly bearing in mind that advertising in 

running letters outside the advertising blocks was extremely common, especially on TV Pink. 

Even though it is surely positive that the number of registered infringements is now smaller 

than in January, it is perplexing that the Agency finds reasons for optimism in the decrease of 

the type of infringements which in January, for the reasons that were never explained, did 

not even count as an infringement. 

 

1.3. On May 21, the Republic Broadcasting Agency published an announcment in which it 

indicated to a large number of complaints because of ill-cultured content in the programs 

broadcasted by a number of national broadcasters. The RBA Council made a decision to 

invite respresentatives of broadcasters for a discussion in which they would be told it was 

unacceptable to broadcast the program a large part of which consists of curses, insults, and 

verbal extremisms of all kinds. The RBA Council underlined that TV and radio programs 

need to comply with the rules of basic decency and that the urge to have more viewers and 

attract more attention cannot justify broadcasting of scandalous and offending content, or 

promotion of values inadmissible in a civilised society. Only a few days later, on May 25, 

2010, the RBA Council held an emergency meeting because of the inappropriate behavior of 



 17 

the participants of the “Farm” reality show on TV Pink. Pink was requested to make a public 

apology because of the inappropriate content in the program, “not in the name of the “Farm” 

participants, but in its own name”. One of the requests is to have the daily reviews “cleaned” 

of curses and offending content, and that the editorial staff pays attention in the course of live 

transmissions. This means that, in case of an incident, a camera recording some other part of 

the estate on the “Farm” will be activated or the transmission will be discontinued, explained 

Srboljub Bogdanovic from the Republic Broadcasting Agency. Pink was also requested to put 

a designation that the program is not recommended for persons under 18 years of age.  

 

With regard to the war that the Republic Broadcasting Agency declared to “uncultured 

content”, in the first place to swearwords in TV and radio programs, revocation of Article 7 

paragraph 1 of the Convention on Cross-border Television as a basis is particularly 

interesting. Namely, this provision reads that all items of program services, in terms of their 

presentation and content, shall respect dignity of the human being and fundamental rights of 

others. In particular, they shall not be indecent and in particular not contain pornographic 

content, or give undue prominence to violence or be likely to incite to racial hatred. The 

Republic Broadcasting Agency’s Code of Conduct envisages that broadcasters are under the 

obligation to suppress extremism and insults in their programs, both in view of program 

presenters and their guests. It seems, however, that there is a trend that these provisions are 

rather broadly interpreted and that any freer speech is a priori forbidden, even at the hours 

when children as a rule are not watching or listening and, what is even worse, even without 

pondering the context in which such speech is used; this could lead, in some cases, to 

disproportionate restriction of freedom of expression. 

 

2.  REPUBLIC TELECOMMUNICATIONS AGENCY (RATEL) 

 

2.1. The Republic Telecommunications Agency submitted to the National Parliament of 

the Republic of Serbia the Report about its activities in 2009, with an outline operational 

plan for RATEL activities in 2010. The Parliamentary Traffic and Communications 

Committee discussed this Report on the meeting held on May 7. After the debate, the 

members of the Board unanimously adopted the Report. 

 

The Law on Telecommunications provides that RATEL shall prepare and submit to the 

Government and the Parliament annual reports (accounts included) on their activities, 

particularly reports on development of telecommunications in the Republic of Serbia, 

implementation of tariff policy principles for the services envisaged by the Law, level of 

universal services implementation with assessment of the user satisfaction level, and 



 18 

intended use and allocation of radio frequencies for civic purposes. The Law also provides 

that this report is to be published in a manner set out in the RATEL Articles of Association. 

The RATEL Articles of Association provide that reports shall be published on the Agency’s 

website. This took place on May 19, when the 2009 Annual Report, Financial Report, and the 

Authorized Auditor’s Report were published. 

 

2.2. On May 24, 2010, RATEL issued two decisions to extend the deadlines within which 

radio stations were to commence operation against the licenses that had been issued earlier 

to the Public Company RTV Vrnjacka Banja. 

 

Article 71 of the Law on Telecommunications provides that a radio station shall commence 

operation within a year upon obtaining of the relevant permit, unless a specific law provides 

otherwise. The same Article of the Law provides that if, for objective reasons, a user is not 

able to commission the radio station in the specific time period, they can, not later than 15 

days before the expiry of the deadline for commencment of radio station operation, submit a 

request for extension of this deadline in writing, specifying the reasons for the delay. In this 

specific case, Public Company RTV Vrnjacka Banja referred to several failing auction 

attempts in view of privatization as the objective reason for their inability to, within the time 

period provided by the Law, commission the radio station; RATEL accepted this explanation. 

 

STATE AUTHORITIES 

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

The National Parliament of the Republic of Serbia has adopted the Law on Amendments to 

the Law on Free Access to Information of Public Importance, and the Law on Amendments to 

the Law on Marking the Days of Mourning on the Territory of the Republic of Serbia, which 

will be discussed in more detail in the setion dealing with monitoring of the legislation 

adoption process. Moreover, the laws on ratification of international acts related to the 

telecommunications of importance for pending digitalization of radio broadcasting were 

adopted. The ratified docments included the Final Acts from the Regional Conference on 

Radio Connections for Planning of Digital Terrestrial Radio Broadcasting Services held in 

Geneve in 2006, and the Protocol on amendments to particular segments of the Regional 

Agreement for the European Broadcasting Area (Stockholm, 1961) with the Resolutions 

(RRC-06-Rev.ST61). Article 12 of the Final Acts from Regional Conference RRC-06 defines 

duration of the period of tansition from analogue to digital terresital broadcasting of TV 



 19 

programs. Namely, this period expires on June 17, 2015. After the expiry of the transition 

period, all protected frequences from the Analogue Plan will no longer be protected; or, only 

new digital distribution will be protected. It was in view of this Act, but also the 

Recommendation of the European Commission, COM (2005) 204, by which the member 

states of the Euroepan Union were suggested to cease analogue broadcasting and make a full 

transit to digital broadcasting of TV program before the beginning of 2012, that the 

Government of the Republic of Serbia specified, in the Digitalization Strategy, April 4, 2012 

as a date for full transit to digital terrestrial broadcasting of TV program in Serbia. 

 

4.  THE MINISTRY FOR TELECOMMUNICATIONS AND INFORMATION 

SOCIETY 

 

The Government of the Republic of Serbia adopted the Draft Law on Electronic 

Communications and forwarded it to the Parliament on May 28, 2010 to be adopted in an 

emergency procedure, announced the Ministry for Telecommunications and Information 

Society.  

 

The Draft Law is in full compliance with the EU 2002 regulatory framework allows a more 

dynamic liberalization of telecommunications, strengthens the position and role of the 

independent regulatory body, introduces new mechanisms for protection of users, ensures 

greater transparency of the decision-making process, promotes predictability of the 

regulatory framework and rule of law. Having been composed by the Ministry for 

Telecommunications working group, the Ministry worked on further inter-ministerial 

harmonization of the text of the Draft before it was to be adopted by the Government. This 

legal proposal is of utmost importance for the media sector and, in the first place, for 

electronic media. Namely, the Draft redefines the requirements for provision of electronic 

communication services, which means the requirements for distribution of radio and 

television program. Unlike the licensing mechanism for provision of services of radio and 

television program distribution (e.g. permit for provision of services of radio and television 

program distribution through a cable distribution network, permit for provision of the 

services of radio and television program distribution via satelite, or permit for provision of 

Internet services), here it is proposed that these services shoud be provided against a general 

authorization regime, namely directly by virtue of law, and the permits are envisaged solely 

for use of numeration and radio-frequences. As specifically envisaged in the Draft, when 

defining the requirements and methods for the use of radio-frequences for distribution and 

broadcasting of meda content, the Agency for Electronic Communications (which is taking 

over the relevant competences from RATEL) will establish cooperation with the body 



 20 

responsible for broadcasting and, where it is so provided by the Broadcasting Law, permits 

for use of radio-frequencies will be issued only at the request of the broadcasting regulatory 

body. In addition, the Agency for Electronic Communicaitons will be authorized to introduce 

mandatory transmission of particular programs at the request of the broadcasting regulatory 

body (so-called “must carry” regulatory obligation). The draft also envisages that the Ministry 

for Telecommunications and Information Society will issue an act about transition from 

analogue to digital broadcasting of TV program and access to multiplexed terrestrial digital 

broadcasting upon proposal of the Agency for Electronic Communications which is being 

prepared in cooperation with the broadcasting regulatory body. This act will specifically 

regulate the manner and time schedule for the transition, the requirements and timelines for 

setting up the network for digital televison program distribution, the requirments for creation 

of multiplexes, the scope of the use of radio-frequencies, to the extent necessary for effective 

transition to digital broadcasting of television program. Public Company „Broadcasting 

Equpimpent and Communications”, in accordance with the above act, will be issued an 

individual permit for use of radio-frequencies and imposed an obligation to set up an 

electronic communication network for multiplexing, distribution and broadcasting of digital 

televison program. How the remaining radio-frequencies intended for terrestrial digital 

broadcasting and for provision of broadband services (digital dividend) will be used, will be 

determiend by the Government after the process of transition to digital broadcasting is 

completed, upon the proposal of the Ministry and after public consultations are held. 

 

5. THE MINISTRY OF CULTURE 

 

By mid-July, Serbia will have its media strategy, which is now being prepared by the Ministry 

of Culture, said Deputy Minister for Media Natasa Vuckovic-Lesendric at a two-day 

conference that took place in Belgrade Media Centre under the title “The Vishegrad Four: 

Learning from Experience”. “The Media Study” will show how much today’s media scene in 

Serbia is in line with European criteria. This document will be based on a comparative 

analysis of the situation on the media scene and the relevant legislation in three European 

countries – namely Denmark, Germany and Austria, chosen for their ethnic specificities, 

population numbers, status of public broadcasting services and local media – on one hand, 

and Serbia on the other, that was commissioned by the Ministry and prepared by European 

consultants. “In the course of this year we will adopt the new Law on Tanjug News Agency 

and amend the Decree on International Radio of Serbia, by which their respective statuses 

and funding will be defined,” announced Natasa Vuckovic-Lesendric. The Deputy Minister 

said that the Ministry was aware of the problems which occurred when only one of the news 

agencies was subsidized and intends to eliminate the possibility of unfair competition.  



 21 

  

Namely, development of the media strategy is a kind of concession that the Government 

made to the media sector; it was preceded by the undivided criticism of the last year’s 

amendments to the Law on Public Information, which the professional community qualified 

as unconstitutional and the act seriously impairing and restricting freedom of expression. 

Although at that time the Ministry had already set up a working group for media strategy 

drafting, the working group, composed of representatives of journalists’ and media 

associations, was not active in the preceding period since the Media Study the Ministry had 

ordered to be made by EU consultants, financed from EU funds, was pending. It is to be 

expected, however, that after the Media Study is published in mid-June, this working group 

will be reactivated and used as a channel for broadest consultations with the journalists’ and 

media associations about the developmental possibilities of the media sector in Serbia in the 

coming period. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

 

6. OFPS, the collective organization for the protection of phonogram 

producers’ related rights 

 

The negotiations about the uniform fees for broadcasting, rebroadcasting and publication of 

phonograms and interpretations recorded on them between the Organization of the 

Phonogram Producers of Serbia and the Organization for Collective Administration of 

Performing Rights (PI), on one hand, and the representative association from the ranks of the 

users of commercial broadcasters,  the Association of Independent Electronic Media (ANEM) 

with the Association of Professional Broadcasters of Serbia (APRES), on the other, definitely 

fell short in May. According to the Law, the proposal of fees is now to be defined by the 

managing board of the Organization and forwarded for an opinion to the Commission for 

Copyright and Related Rights; only in case the Commission is of the opinion that the 

proposed fees do not cover the rights these specific organizations are licensed to exercise 

collectively, or in case the fee was not defined in accordance with the rules provided by the 

law, will the organizations be under the obligation to conduct new negotiations with the 

representative association of users, or to file a new proposal of fees the Commission for its 

opinion. In case that in this second round the Commission also finds that the fee was not 

defined in accordance with the rules specified by the law, it will be authorized to decide on 

the fee. The fact that the Government, which was to appoint the members to the Commission 

for Copyright and Related Rights, has not done it yet is complicating this process further. 

 



 22 

The reasons underlying the collapse of the negotiations include the reluctance of collective 

organizations to make real concessions in view of relaxing their fees. Namely, the solutions of 

the new 2009 Law on Copyright and Related Rights relating to the manner of defining the 

fees for the organizations for collective administration were anchored in the unsustainability 

of the solutions from the previous Law, from 2004, which gave the organizations for 

collective administration the liberty to absolutely autonomously define the fee. During the 

negotiations, the collective organizations argued that their old fees, irrespective of the fact 

that they were defined autonomously and without consultations with the users, were so low 

that there was no room for further relaxation. The users, on the other hand, could not accept 

that the fees, which were defined in such an unfair manner that the legislator was forced to 

change the entire law, remained essentially identical in terms of the total level of fees. In the 

coming period it is necessary to exert further pressure on the Government to perform its legal 

obligation and appoint the members to the Commission for Copyright and Related Rights, 

and thus make it possible for the fees to be finally defined. 

 

7. SOKOJ, the collective organization for the protection of musical authors’ 

copyrights 

 

The negotiations about uniform fees for broadcasting of musical works between SOKOJ – 

Serbian organization of the authors of music and the representative association from the 

ranks of users of commercial broadcasters, the Association of Independent Electronic Media 

(ANEM) together with the Association of Professional Broadcasters of Serbia (APRES) failed 

in May. All that was said in the previous section of this Report with regard to OFPS, the 

collective organization for protection of phonogram producers’ related rights, applies to 

SOKOJ too. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

 

On May 20, 2010, the Association of Independent Electronic Media (ANEM) held a workshop 

for its members on the topic of the pending digitalization and its implications for local and 

regional broadcasters. The intention of the workshop, which was attended by the 

representatives of the Ministry for Telecommunications and Information Society, regulatory 

bodies (RBA and RATEL), and the Public Company “Broadcasting Equipment and 

Communications”, was to inform the broadcasters about their obligations, as well as the new 

possibilities, attached to digitalization of television broadcasting. The joint conclusion of the 



 23 

workshop was that implementation of the action plan to accompany the Digitalization 

Strategy is already late, but the deadlines defined in that act, including April 4, 2012 as the 

date envisaged for final closing down of the transmitter network,  are still plausible, under 

the condition that full operability of the Public Company “Broadcasting Equipment and 

Communications” is ensured without delay, namely, under the condition that the 

Government appoints the Manager of this public enterprise and confers full powers to him 

without delay. Namely, the absence of a functional operator and partner in making 

preparations for digitalization places TV stations into a situation where they find it 

impossible to plan their obligations in the transition process. After the workshop, ANEM 

forwarded the Government of the Republic of Serbia a statement containing an appeal to 

have this appointment made without delay. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS  

 

In May, media reported about the consequences of several disputable media privatizations. 

Employees of Televizija Valjevo, which was sold at an auction in mid April for 147.000 dinars 

to Slobodan Pavlovic, owner of “Plus” Company, Obrenovac, claimed that they had not 

received their salaries for three months and that, because the electricity bill was not paid, this 

station was left without the terrestrial signal and was accessible only through cable. Before 

the privatization, the main funding source of this television was the town budget. The 

employees state that the new owner announced that erotic content and hot lines would be 

introduced as program items that would provide funds this television station needs to 

survive. 

 

In Krusevac, after the termination of the sale and purchase agreement with the Bulgarian 

“Media svjat” company, the Share Fund appointed Dragoljub Antic, journalist of that media 

house a temporary asset administrator in the Publishing Company “Pobeda”. Antic qualified 

the situation in the Publishing Company “Pobeda” as difficult. Since the employees did not 

receive eight salaries and taxes or contributions were not paid, the debt of Publishing 

Company “Pobeda” amounts to about three million dinars on this basis only, while the 

amount of one million dinars more is owed to other creditors. 

 

In RTV Vrnjacka Banja, 45 employees announced that they would start a strike because the 

new owner had not disbursed salaries for March and April, or paid the accompanying 

contributions. Snezana Milicevic, Director of this media house, says that the employees are 



 24 

distorting the truth. According to her, RTV Vrnjacka Banja is still registered as a public 

enterprise, considering that, although three months have elapsed, the Business Registers 

Agency has still not issued a decision to enter the new ownership structure in the Register. 

Therefore, the municipality paid the employees their March salary, at the level of 90 percent 

of its full amount, and the full amount of contributions to the Pension and Disability 

Insurance Fund for the said month. The new owner paid the first installment at the amount 

of 100.000 dinars to the Electricity Company to repay the debt amounting to 1.000.000 

dinars incurred before the privatization, as well as 350.000 dinars to SOKOJ for the 

outstanding copyright fees. Miodrag Radovic from Belgrade, the new owner of RTV Vrnjacka 

Banja, believes that, instead of threatening to go on strike, the employees should work harder 

and more effectively. 

 

In Kraljevo, after the failed privatization and bankruptcy, the sale of “Ibarske novosti” was 

announced in May. “Ibarske novosti” has not been published for months, and radio and TV 

program is maintained at the minimum, namely only to ensure that regional television 

frequency is kept. These, together with the viewers and listeners that were acquired, are the 

only assets of “Ibarske novosti” since, after the failed privatization this company is in debt, 

does not have business facilities of its own, while its equipment is old. Some seventy or so 

former workers were beneficiaries of a social program and most of them are now looking for a 

new job having little hope that even a part of outstanding salaries will be reimbursed and that 

their pension contributions will be ensured for those two years in which no contributions 

were paid. The expected privatization did not take place, however, even though a buyer 

finally appeared. Namely, on May 20, “Kemo” Company, owned by the son of a famous 

Kraljevo businessman Dragan Cicic, offered 12 million dinars, slightly falling short of the 

announced price of 21 million dinars. Since the offered price was below the announced one, 

the consent of creditors was required for the company to be sold. Such consent was denied by 

the Tax Administration. Dr Ljubisa Jovasevic, Mayor of Kraljevo, blames the local 

Democratic Party Tax Administration Board for the denial of the consent. The President of 

Kraljevo’s Board of the Democratic Party, Milan Vukovic, refutes this and, in his statement 

for “Politika”, says that it was not only that the democrats did not influence the decision of 

the Tax Administration, but they were not even informed about the attempted sale of 

“Ibarske novosti“. 

 

All this, and particularly the situation with the sales of “Novosti“, which was described into 

more detail in the section of this Report dealing with implementation of the Law on Public 

Information (although “Novosti” was privatized in accordance with the regulations that were 

in force at the time, the takeover of this company’s shares held by small shareholders and the 

government threatens to become an unprecedented scandal, if it has not already), 



 25 

additionally complicate the status of both privatized media and those in which privatization 

is still pending. Still, there is a complete lack of any proposals which could provide systemic 

solutions for the issues that are obviously arising in connection with media privatization, so 

as to protect media pluralism and freedom of public information.  

 

 

VII  CONCLUSION 

 

The scandal into which the situation with the takeover of “Novosti” threatens to grow is in 

fact a true picture of the Serbian media scene. There is hardly any problem faced by the 

Serbian media sphere that was not touched upon in public statements of different interested 

parties who have recently made public announcements in this regard, such as the absence of 

the vision of the media sector development, privatization – not as a mechanism intended to 

restrict the influence that executive authorities and centers of political power exert on media 

houses, but quite the opposite, a mechanism intended to secure it through intermediation of 

oligarchs trusted by the ones with political power, non-transparent procedures, non-

transparent ownership structures, including ultimate invocations of patriotism once 

everything else fails. Without analyzing what is true and what is not from everything that 

could be read in media concerning the situation with “Novosti”, it is undisputable that the 

government, as a shareholder in this media house, did not have a clear vision of development 

of “Novosti“, just as it does not have a clear vision of development of the overall media scene 

in Serbia. Media are also often seen as a mere means for exerting influence on public opinion, 

the control over whom is important for winning or losing elections, and not as a forum 

allowing the citizens to take part in the broadest social and political debate about the things 

of public interest the functioning of a democratic society is inconceivable without. The 

procedures, whether concerning takeover of shares or obtaining a permit to implement 

concentration – as it was in the case of “Novosti“, or concerning obtaining of broadcasting 

licenses or local self-government budget funds intended to support media in complying with 

their legal obligation to create conditions for public information of local importance, are all 

equally non-transparent, frequently essentially unfair. Media ownership is extremely non-

transparent too. The 2009 Amendments to the Law on Public Information, by which a media 

register was established in Serbia, have not produced any improvement in this regard and the 

general public is still denied their right to know the identity of the persons who, based on 

ownership or otherwise, can influence the editorial policy. Such a state of affairs, together 

with frequent physical attacks on journalists and threats that result in endless court 

proceedings or decisions on rejection of indictments because the courts’ finding that threats 

are not serious enough, and the appertaining increase of self-censorship, paint a media 



 26 

landscape in which public consultations leading to adoption of a new media strategy should 

commence during the coming summer. The level to which such a media strategy responds to 

the above described problems will actually be the level to which it would be likely to 

contribute to improvement of the Serbian media sector.  

 


